Masser af aktivitet i det tidlige forår

Masser af aktivitet i det tidlige forår

Der er mange haveprojekter i foråret, og en af de tidligste gøremål er at så frø i potter.

Læs mere
Dyrk din egen frugt - planlæg frugthaven nu

Dyrk din egen frugt - planlæg frugthaven nu

I mange år frem kan du glædes over høst af egen frugt i haven, når du planter flerårige frugtbuske.

Læs mere
Majs er søde og vokser bedst sammen

Majs er søde og vokser bedst sammen

Tiden til at forspire majs nærmer sig, og du kan tyvstarte med projekt speedy majs.

Læs mere

Sådan kommer du i gang med et haveprojekt

1. Kontakt det nærmeste havecenter, som er med i kampagnen (du kan finde dem under menupunktet HAVECENTRE)

2. Beskriv ganske kort, hvordan, hvor mange og hvorfor, du ønsker at gennemføre et projekt

3. Aftal med gartneren, hvad han/hun kan være behjælpelig med

4. Spørg efter de trykte Skolehæfter, som indeholder hele tre forløb, der er nemme at komme i gang med

 

PÅ RINGE FRISKOLE HAR DE ARBEJDET MED PROJEKTER

2. klasse har sammen med deres lærer Lars brugt både natur og teknologitimer og to matematiktimer til forløbene.

Spiringsforsøgene med kartoflerne var børnene meget påtaget af. Der blev lavet tre forsøg - et i mørke, et i lys og i et hjemmelavet drivhus. Børnene fulgte spirernes udvikling og noterede på arbejdspapiret. Der blev reflekteret over lys og mørkes indvirkning på spirerne ogvarmens effekt. Spiringsprocessen kan startes lige efter vinterferien.

"2. klasse er et godt klassetrin at arbejde med den eksperimenterende tilgang, fordi elevernes nysgerrighed er stor. De elsker samtidig det praktiske arbejde med at så og plante ud, og er nået en alder, hvor de kan følge processerne i forløbene".

 

SÅDAN GIK DET HOS BØRNENE I STJERNEGRUPPEN

I Stjernegruppens børnehave gik de i gang med at afprøve "De seje majs"

"Vi samlede gruppen og fortalte, at de skulle så majs", fortæller en af pædagogerne.
"Vi talte med børnene om, hvad vi kunne bruge majs til. De kunne f.eks. spises hele, som popcorn, cornflakes eller laves til majsmel.
Vi kiggede på kernerne og talte om, at det var tørrede majskerner, og at de "sov", når de lå i frøposen. For at "vække" dem, skulle de gøres fugtige.
Vi tog halvdelen af frøene og lagde dem i vand. Vi fortalte børnene, at ve skulle lave et eksperiment, hvor nogle af kernerne skulle sås direkte i jorden, og resten først skulle sås, når de havde ligget i blød.
Vi talte om, hvad der skulle til for at sætte spiringen i gang".

JORD - VAND - LYS - VARME

"Vi startede spiringen i april. For at sikre varmen, startede spiringen inde i vindueskarmen.
Vi talte med børnene om, at når de blev lidt større, så skulle de plantes ud i køkkenhaven.
Vi såede i fire store plastikpotter, ca. 6 - 8 frø pr. potte. To potter med våde frø og to med tørre".

Børnene har kigget til dem og vandet.

"Efter ca. 5 dage kunne vi se de første små spire bryde igennem. De var lidt hurtigere i de potter med våde frø.
Efter 3 uger var 3-4 af planterne vokset til ca. 20 cm højde og vi plantede dem ud i køkkenhaven. De blev plantet med ca. ½ m mellemrum.
Efter 6 uger var to af majsplanterne 1 m høje og begyndt at danne majs".

Download materiale

Nyeste artikler

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Vi benytter cookies på dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet. Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser.

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies